Aanleg in 1965 van de Maasroute in Vlijmen. Het leggen van een betonnen wegdek met de zogenaamde "betontrein". Foto: Collectie Nico de Bont
Aanleg in 1965 van de Maasroute in Vlijmen. Het leggen van een betonnen wegdek met de zogenaamde "betontrein". Foto: Collectie Nico de Bont (Foto: Collectie Nico de Bont)

Boekuitgifte 'Van Karrenspoor tot Maasroute'

  Historie

Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat deze belangrijke Oost-West route door de Langstraat in gebruik kon worden genomen. Een reden om over de geschiedenis van deze weg een boek te schrijven. Een boek, rijk geïllustreerd met veel foto's, 272 pagina's, geschreven door Gini van Wijk, zal vanaf 21 juni te koop zijn bij de boekhandel en bij het secretariaat van de heemkundekring.

REGIO - Wie herinnert zich nog de oude Langstraatweg, slingerend door de dorpen van de Langstraat. Een weg met kasseien, vele bochten, smal en rammelende baileybruggen over de Bossche Sloot tussen 's-Hertogenbosch en Vlijmen en over het Drongelens Kanaal tussen Baardwijk en Drunen. Een weg met een lange historie, hoewel niet bekend is wanneer er voor het eerst sprake moet zijn geweest van een route tussen de belangrijke handelssteden 's-Hertogenbosch en Geertruidenberg. Veel van wat er vóór de Sint Elizabethsvloed van 1421 is geweest, is verdwenen in de alles verzwelgende watervloed. Ook zijn er geen kaarten uit de tijd vóór 1421. Pas in de 16e eeuw komt de oude Langstraatweg op oude topografische kaarten in beeld. Hoe verging het deze oude Langstraatweg? Het zal tot 1800 niet meer dan een karrenspoor zijn geweest. Pas tussen 1840 en 1850 komt de weg in de belangstelling van de provinciale overheid van Noord-Brabant en wordt de weg grotendeels voorzien van een klinkerbestrating. Als kort na 1900 de eerste auto's in de Langstraat verschijnen worden mondjesmaat verbeteringen aangebracht, zoals vervanging van de klinkers door stevige kasseien. Maar de gevaarlijke bochten blijven en de breedte van de weg wordt eerder smaller dan breder door de aanleg van een tramlijn over een groot gedeelte van deze weg. Na 1930 neemt de verkeersintensiteit zoveel toe dat in 1935 voor het eerst een voorstel op tafel komt om een verkeersweg om de dorpen heen aan te leggen. De Tweede Wereldoorlog gooit echter roet in het eten en het duurt zelfs tot 1960 voordat het besluit wordt genomen om een snelverkeersweg aan te leggen door de Langstraat en buiten de bebouwde kom van de dorpen. Op 29 augustus 1969 wordt deze Maasroute officieel door de Commissaris van de Koningin, de heer C. Kortmann, geopend.
 

Meer berichten