Deelnemers aan De 80 kunnen komende editie uitfietsen bij de finish dankzij HealthCity..
Deelnemers aan De 80 kunnen komende editie uitfietsen bij de finish dankzij HealthCity..

Sneller herstel dankzij uitfietsen bij de finish

  Sport

Deelnemers van De 80 kunnen komende editie uitfietsen bij de finish. De organisatie heeft hiervoor (spinning)fietsen beschikbaar gesteld gekregen van de lokale sportschool HealthCity.

WAALWIJK - Volgens bestuurslid Medisch, Tijs van Beurden, kan de juiste training na afloop het herstel bespoedigen. "De beste manier om na een zware inspanning te herstellen, is rustig een half uurtje uitfietsen en niet complete rust." Hij wijst op wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat inspanning op een lage intensiteit (op 50-70% van de maximale hartfrequentie) het herstel versnelt. "Tijdens de inspanning wordt onder meer melkzuur verbruikt door de hartspier en door de langzame spiervezels. Het passieve herstel kan ervoor zorgen dat het melkzuur na maximaal 2 tot 3 uur grotendeels uit je lichaam is verdwenen. Verder zal door een actief herstel minder vochtophoping in de spier blijven bestaan. Daardoor heb je minder last van stramme benen." Naast uitfietsen heeft ook een massage een goed effect op het herstel na een zware inspanning. "Het rekken van spieren heeft geen positief effect op het herstel", weet Van Beurden.

Meer berichten